Sunday, April 15, 2012

KISAH SEORANG TUA

Mase tu bulan pose, dua hari lagi nak raye, so macam bese lah aku mst tolong fmly jual coconut milk(cehh,santan kelapa lh2...) kat depan pasar tani tu..bese aku jual kt dalam..sebelah aku tu plak ada budak2 jual buah mangga dgn kuih raya.. cian kat budak2 tu, bapak dorang pergi mane ntah..aku xbpe ske bile org exploitasi budak2 ni walaupun aku dulu prnah kne(dah xnk ingat)..skang pun kne lg tp aku dah besar :P.. Alhamdullilah brg2 aku dh nk abes, leh lah balik jap lg..pose lah katekan, tp budak2 tu pun pose gak..aku xnpk dorang minum pun dari td wlupun ada makcik jual air kt depan2... dalam aku nak kemas2 meja tu, ada datang sorang pkcik tua ni nak beli buah mangga..nak wat makan pas berbuka katanya..aku xbpe knal pkcik ni, tapi aku taw die memang salu datang kat pasar dan die memang xda kenderaan..die akan jalan kaki dan xlme pastu mst ada orang akan tumpangkan die..macam bese die mst akan pakai bju melayu berkain plekat dan kopiah putih di kepala..jadi die pun start pilih buah mangga yang die nak beli2..aku nampak die dok asingkan buah yang xbpe elok dengan yg elok..beselah pilih barang kan, mst nk yg trbaik..dah2 aku tgk die masukkan pulak buah yg xbpe elok( yang ada tompok2 itam) dalam beg plastik die.. ni mst nk mtk kurang ni(dalam ati aku lah..)..dan budak2 tu tanya kenape pkcik ambik buah yg xcntik? pakcik2 pun jawab "buah yang xbpe elok ni biarlah pakcik yang beli, boleh buat makan lagi.. buah yang elok boleh kamu jual kt orang lain..kalau semua pilih yg elok je mst yg xelok ni kamu buang kan..pakcik bayar harga same je sebab asal benih ni pun dari pokok yang sama ,sama penciptanya..."sampai dua kilo pkcik tu beli,ckit pun xmtk kurang...aku terpikir ada jugak orang sebaik ni sekarang..orang sekarang sangat mmntingkan keuntungan..nak kan diskaun untuk sesuatu yang dalam keadaan terbaik..tapi pakcik ni pulak.....aku pun selalu berkira bila memilih sesuatu sehingga hampir terlupa asal usul sesuatu kejadian..Astaffirullah...lepas ni kalau aku nampak je die jalan kaki aku mst tumpangkan die..dan aku xda niat nak wat general assumption kt pkcik..maafkan saya ye pkcik..huhu...


Terlalu banyak yang telah mereka lalui...pengajaran yang tak ternilai harganye buat aku...


alhamdulliah aku tak pernah mengeluh bila membantu mak abah sebab ada je pengalaman berharga yang aku xleh bli kt mane2, xleh twar harga, dan xleh memilihnya...tapi pengalaman berharga tu datang dengan sendiri apabila kita ikhlas terhadap diri sendiri dan orang lain :-)...

2 comments:

lelyshuhada said...

kalau kita mesti tak terfikir kan macam yg pakcik ni fikir... subhanAllah....hati pakcik ni belum tentu ada pada kita :)

usinz said...

iye lely...tp leh amik jd teladan..pkck2 owg sg. buaye..bkn sg. cgkrik taw..:P