Sunday, April 8, 2012

SELAMA HAYAT INI...

Rasa seperti sudah jauh kita berjalan kan....terlalu banyak yang kita tempuhi sepanjang hayat kita bergelar manusia... dari tak mengenal apa-apa erti sehinggalah mengetahui hampir segalanya tentang isi dunia dan kehidupan..tapi adakah kita terlalu memahami erti hidup ini atau sekadar gambaran yang kita dapat hasil daripada pengalaman yang lalu sahaja.sesungguhnya kita hanyalah hamba-Nya yang lemah yang hanya bertunjangkan kepada ilmu yang sangat sedikt..aku seringkali mempunyai batas untuk berkata-kata kerana kekurangan ilmu yang datangnya dari usaha aku sendiri..adakalanya aku memahami sesuatu perkara lebih dari orang lain, tetapi aku hanya memerhatikan tanpa berani untuk membetulkannya dan membiarkan orang lain mengiyakannya.lama kelamaan aku cuma tenggelam bersama fahaman aku sendiri tanpa membetulkan orang lain.ada kalanya aku berani untuk berkata-kata dan mempertahankannya tetapi hanya jika aku yang memulakannya dahulu.tp aku juga tidak kedekut untuk menerima teguran yang baik demi kebaikan diriku sendiri..ramai orang tidar sedar akan kelemahan dirinya sendiri apabila berkata-kata atau dia sedar akan kekurangan dirinya tetapi dia takut untuk menurunkan keegoannya..tidak salah jika mempertahankan perkara yang benar,namun tiap perkara yang benar pasti perlukan pemahaman yang tinggi terutamanya dari penerima..keikhlasan dan rasa tolak ansur sangat penting dalam proses penyampaian ilmu..jappp....


yang peliknye......

nape aku tulis macam ni lak...em,sebenarnye td ada LDK untuk pelajar part2..dan aku turut serta sebab dulu mase part2 aku xdapat pergi kerana ada hal yang lebih penting(tp bukan LDK xpenting taw...)..&xda pe nk komen sebenarnye cume fasilitator bagi group aku2 memg best...jd ape kaitan dengan bebelan aku kt atas td?fasilitator td memg best,pandai wat lawk, cume cara penyampaianye kurang menjage perasaan pendengar yg sumenye terdiri dari kalangan student..xnk citer sal keburukan die pun..nt dapat dosa..huhu..pe pun sangat gembira sebab dapat gak byar hutang ldk yg tertangguh dulu.ni pun hasil galakkan dari teman2 seperjuangan(rain,zahid & especialy lely:)....)alhamdulilah, sem ni tinggal 1lg ldk untuk part4...sem depan xyah pkir nk ganti2 dah...tp agak terkujat sebab had mse ldk dh dipanjangkan blik & kali ni agak melampau2 sbb dr kul 8pg smpai kul 4.30 ptg..mkanan mmg die xbagi..hyalah roti gardinier bsme air kotak yg brada pada suhu bilik..nasib bek lapar, terpaksa makan jgak..& kene bersyukur gak sbb ada gak makan kn2...tapi modul kali ni agak membosankan dan xda langsung sentuh sal kerohanian..huhu..ha,ah cam xda kaitan pun dgn tajuk entry kali ni..huhu..sebenarnye dalam pe jgak majlis ilmu pasti akan ada kebaikannya..cume kalau boleh biarlah diselitkan dengan unsur kerohanian kerana itu lh yg kita lebih perlukan sebenarnya dalam mengimbangi kehidupan kita sebagai khalifah di muka bumi ni dan juge konteks aku sbgai seorang student..lagi banyak kita mengejar dunia, semakin kita terlupa alam yg kekal abadi..& usaha tu xterhenti kt situ je sebenarnye..kne ada usaha sendiri yg lbih untuk mencari ilmu dituruti dengan amal..so jangan ayik pkir blaja je...tambah lh lagi bacaan ilmiah tentang agama, pergi ke majlis2 ilmu yang pastinye percume..(aku nasihatkan diri aku sendiri sebenarnye..)ada banyak tanggunjawab yg kne diselesaikan terhadap diri sendiri mahupun orang lain...agama kita tanggunjawab kita..kalau kita xdalami,xmnjaganya..sape lagi..kalau negara,memg kita sayang..cukai sume bayar...seruan kerajaan sume kita sambut..kalau xda rakyat,Malaysia ni xkan maju...tp selama hayat ni,pe sumbangan kita kat agama...agama kita tgungjwb kita..kalau kita xjage,sape lg.....u know it better...assalamualaikum...





















2 comments:

lelyshuhada said...

syukur..alhamdullilah....

usinz said...

alhamdulillah...